Thursday 28 July 2011

Menuju Puncak....

Lama dah aku tak update my blog kan...bukan ape,aku penat.. sampai on laptop cam rasa malasssssss sangat...macam yang aku kecoh-kecoh sebelum ni kan, aku ke Ranau untuk misi pendakian Gunung Kinabalu...walaupun dah beberapa harii berlalu aku nak habaq juga kitaorang punya perjalanan untuk misi ituuuu...

23.07.2011
sedia maklum la peniaga macam aku ni..sabtu aje meniaga..so before kitaorang berangkat ke Ranau..aku meniaga dulu...harrusss tu kan , nak menambahkan isi poket yang sentiasa kering..so kalau meniaga at least ada juga sikit2 untuk beli roti canai...penat belakang kira...

petang kul 3.20 bertolak ke ranau..singgah makan roti canai d pekan ranau..pekan ranau ni kecil la sangat, susah nak sesat...:p..siap makan bertolak ke rumah makcik aku d Marakau...best bila ketibaan disambut..cheh! macamla aku ni menteri hua hua hua....kebetulan depa ada kolam so aktiviti memancing bermula...disebabkan dah lewat sekejap aje la kitaorang memancing...aku cuma dapat seekor ikan talapia...cadang nak masak konon sekaliii...tak menyompat..snoppy dorang dulu p makan..kurengg jee..

malamnya pula ada kenduri..eh betul2 langkah kanan...sedap pulak tu....Alhamdulillah...tapi sejuknyaaaaaaaa...sesuai untuk orang yang dah berbinian la....

24.07.2011
selepas breakfast lebih kurang kul 7 kitaorang bergerak ke National park untuk sesi pendaftaran ....start mendaki bermula d Timpohon gate lebih kurang kul 9am...perjalanan untuk ke laban rata 6km...jauh siottt..penat kaki melangkah tapi puas hati...untuk pengetahuan semua aku sampai ke Laban rata jam 6 petang so sila kira berapa jam masa yang aku amik ha ha ha ....takpe at least semangat aku kuat untuk sampai....sampai restoran d laban rata tu sikit pun nasi aku tak jamah..penattttt n peninggg sangat.,...teruskan perjalanan ke penginapan..amik masa 100meter perjalanan...

25.07.2011
kul 1 am aku dah kejut kan orang dalam bilik aku...kiranya jadi alarm untuk dorang..sebetulnya aku memang dah tak mau mendaki ke atas puncak...pening masih tak hilang..lagi2 sejuk yang teramat..imagine suhu sejuk -1..maunya beku aku kat atas sana.....segala peralatan aku dah berikan pada kekawan lain..lampu, glove..kasut...semua aku dah pinjamkan..sekaliiii, aku keluar kejap..puncak gunung seperti memanggil2 aku untuk mendaki..terussss....pada sesiapa yang meminjam barang aku sila kembalikan ,sebab aku nak mendaki...jadiiiii...segerala aku bersiap...thanks sngat kepada suppoter2 aku yang beria2 nak bagi aku semangat...

after baca doa...kul 2.30 bermula la pendakian menuju puncak..perjalanan pertama yang sangat memenatkan..non stop sampai nafas aku dah nak terhenti...langsung tak ada jalan yang rata..semuanya menaiki tangga...tangga bukan sebarang tangga..kalau nak persediaan silakan turun naik tangga batu caves...memula ramai sangat kat belakang aku..sekaliii last2 aku pulak yang paling last...nasib baik ada guide..thanks juga kepada guide aku yang aku tengok muka dia pun dah lain macam sebab aku banyak berhenti...sampai pertengahan aku dah mendahului my sis...kat atas sikit mama aku...jangan tak jeles..mama aku dah 60tahun tapi still bertenaga..apa rahsia?? sila tengok kawasan rumah kami yang banyak daun2 berbagai jenis lalalaaalaa...

500meter sebelum sampai puncak aku dah fed up tak mo dah jalan...tapi mama ..cousinku...kawan-kawanku semuanya menjerit memberikan semangat..thanks semua coz berikan semangat kepada aku...perjalanan 3km ke atas mengambil masa 5jam untuk aku hua hua hua...jam 7.30 sampai puncak Alhamdulillah aku telah menawan puncak Kinabalu....

Bergerak turun sambil bergambar2 dengan mama..orang lain dah start turun ke timpohon gate..kami masih di atas...aku masih tak sedar diri yang aku ni jalan lambat...mama dah jauh meninggalkan aku...sampai d timpohon gate kul 5...orang lain dah sampai 3jam awal...tapi aku tak kisah coz aku dah MENAWAN PUNCAK KINABALU......kau ada?

2 comments:

  1. Tahniahh Orked! Walau lambat pon tapi tetap tawan Gunung Kinabalu tu yang penting!


    Alhamdulilah, saya dah pergi 12 tahun yang lalu, dengan emak saya juga. heehehe.. teringat² plak masa dulu.. ;p

    ReplyDelete
  2. ye ke..he he he jom la beramai2 poie mendaki lagi...

    ReplyDelete