Monday 21 May 2012

Focus..

Perkara paling important dalam apa jua keadaan adalah fokus..
tak fokus bermakna hancur..dalam pekerjaan pun kena fokus untuk tingkatkan prestasi
macam tu juga dengan diet..dalam diet ni kena fokus,maknanya fokus untuk buat diet apa...

dulu aku berdiet selalu kelaut..dalam 6bulan just turun 9 kilo..
malu seh bila pose pun turun berapa aje..sadis kan..orang lain berkilo2 turun aku??? haram 2 kilo x turun..
kontest pun camtu..berapa kontes yang aku ikut lom ada yang paling berkesan..
rasanya bagila hadiah 2k pun kalau aku masih takda kesedaran nak diet sori naik lori la aku nak diet haih...

tapi semenjak aku berjinak dengan atkins diet ni..aku dah percaya diet ni la paling berkesan
pada diri aku..tengok kat tepi belah kanan tu..hah itu progress penurunan berat badan aku..
aku join tabel 5kg 10hr..hebat tak hebat...

tapi...

bukan mudah untuk turunkan berat cam tu..beauty is pain..
memang sakit, sebab tu kena sediakan kekuatan mental dan fizikal..
jumlah tu mungkin sikit bagi yang dah kurus tapi agak banyak bagi aku..
dan benar2 menguji kesabaran bilamana aku hanya mampu makan telo,
ikan,ayam,sayur..no nasi..no mee..no tepung..no gula..and no everything yang
mengandungi gula..and aku terpaksa tinggalkan semua makanan kegemaran aku...

satu aku nak habaq kat semua pendiet2 tegar..kalau nak diet kita kena tau diet apa yang paling sesuai..
nak buat diet kiraan kalori memang akan amik masa yang lama sangat untuk nampak kesan,kecuali
kalau kita aktif bersukan...kalau low carb pun x kena gaya lama juga nak turun berat..
so paling mudah untuk turunkan berat badan sila buat atkins diet..
aku x kata x yah senaman okey tapi tanpa senaman pun leh turun..bagi turun berat dulu then lepas dah turun banyak korang eksais la banyak2 untuk mencantikkan tekstur body ha ha ..

sebab apa aku kata x yah senam berat2...sebab atkins ni ada 4fasa..fasa 1 ni sangat la kurang pengambilan carb..20gm / day ok..bukan 200gm so tak sesuai la sangat untuk eksais berat2..
tak pasal2 pitam ahaha sendiri cari penyakit...lepas pasa 1 ni sila la ke pasa ke2 dan mebi leh start eksais..
nak tau lebih lanjut pasal atkins diet? sila googel..pa guna ada tenet kalau malas mencari..

aku x la kuruih lagi tapi aku dah ada target..
cara aku sekarang kalau ragu jangan makan...and aku katakan ianya haram dimakan bagi pendiet atkins.
contoh yang aku ragu? petai..
sapa tau petainya carbo tu berapa?? aku memang tak tau..so aku ragu nak makan..bila ragu aku letak haram utk dimakan..

lagi satu..ketam boleh makan? kalau ragu baik jangan makan..tapi sebenarnya ketam is boleh makan ha ha ha ..sumpah x lawak aku gelak sendiri2 aje pon

sekarang target aku nak turunkan banyak kilo lagi untuk capai berat badan ideal dan bukan obes...
obes?? puih dengar pun aku sakit hati..
lepas ni harap2 takdak la yang perli2 aku syanie ka badak ke gajah ke kerbau ke...puii sakit hati je...
oleh yang demikian hahahah ayat tak boleh blah...
ok ok..senang je ..kalau nak kurus sila diet..kalau x nak diet sila gemuk selamanya...
kata sorang kawan..bukit kalau ditarah hari2 akan rata juga..macam tu juga orang gemuk..pikir2 aje la apa makna tersirat...

*aku akan teruskan berdiet dengan cara atkins...

eh lupa pulak...air memainkan peranan penting ...minum banyak air sampai kembung ok?
normal berat sila minum 2.5liter dan seterusnya..kalau obes tu minumla sampai 6 liter..aku?? kadang2 banyak kadang2 sikit..makin banyak minum air makin cepat penurunan..kalau x caya cubala...




No comments:

Post a Comment