Thursday 29 December 2011

eh ada apa hal?

Hurm semalam aku share satu video yang aku amik dari youtube...video mahasiswa vs panglima...aku ni bukan nak support mana-mana pihak cuma aku sedikit sakit hati dengan 'panglima-panglima' yang melalak tu...dalam vc 'panglima version' tu siap kata kurang hajar..biadap dan segala kata sampai melalak-lalak, terpekik terlolong..eh ada apa kes kan...

Macamana nak hormat orang cam ni ye? pasal bendera sampai nak jadi pergaduhan ke..kata sistem demokrasi..rakyat bebas bersuara so sekarang ni apa dah jadi? sangat tak paham la dengan keadaan negara sekarang ni..please la jangan la nak politikkan segala benda ...macamana nak aman kalau kebebasan bersuara tu di sekat..suara rakyat tak nak didengar...huhuhu..entah apa akan jadi pada masa akan datang...

Bagi aku vc panglima version tu sangat memalukan..siapa panglima tu? besar sangat ke pangkat sampai nak meludah pada orang lain...mak bapak budak tu sendiri pun tak pernah kot meludah anak dia..yang ko sesenang2 nak meludah tu kenapa? besar sangat ke pangkat kau? cukup tak berkenan dengan orang cam ni..itu la yang akan jadi bila emosi tak terkawal akal pun jadi tak waras...

Berbalik macam yang aku kata pasal aku share vc mahasiswa version tu..kalau la panglima menggunakan pendekatan macam tu kan elok..tak kira la Adam adli tu salah ke betul ke tak rugi rasanya cakap elok-elok..takde la orang ramai naik meluat...tenang je hati nak mendengar...apapun masing-masing punya hak untuk menilai...aku post sebab aku suka pendekatan yang diberikan oleh wakil mahasiswa tu...lembut..matang dan terserlah keintelektualan..komunikasi yang penuh beradab..tengok dan nilaikan la sendiri...

Eh..ni apa kes..tiba-tiba ada lak komen kat vc yang aku share tu kata biadab..ko dah cukup baik ke? aku rasa panglima version tu lagi biadab..ke itu la cara beradab bagi kau? tak berkenan aku masuk rumah orang tak beri salam tup-tup melalak...tapi takpe itu hak kau...sorry la ye..walaupun kita tak sependapat jangan pandang dengan pendapat orang lain..jangan anggap pendapat kau semua betul...itulah Allah dah kurniakan kita akal yang waras untuk menilai mana baik mana buruk..so that kalau kau rasa pendapat kau betul teruskan dan jangan pertikai pendapat aku boleh...hormati pendapat orang lain....

Teringat kisah Perhimpunan Bersih hari tu...aku sokong pun itu terserah pada aku kan..aku tak sokong pun aku punya suka so apa kena mengena dengan hidup kau..kau nak mempertahankan hujah kau pun kau punya pasal la tapi tolong la..tolong hormati pendapat orang lain...

Pendapat kau tak semestinya semua orang boleh terima...itu hak masing-masing..kau tak suka bukan bermakna orang tak suka....kau suka pun bukan bermakna orang lain suka....

No comments:

Post a Comment