Thursday 18 October 2012

Perginya seorang Bapa..17 okt 2001..

Genap sudah 11 tahun arwah bapa meninggalkan kami semua...rindu sedih sebak bila tengok orang lain masih ada bapa...sukar digambarkan dengan kata-kata...

Banyak sangat kenangan suka dan duka bersama bapa..dan aku yakin adik beradik lain pun ada perasaan cam aku juga...sobs...tiada lagi panggilan manja long..ad..naru dari bapa..tiba-tiba sebak rindu suara panggilan macam tu...dan sebab itu aku kekalkan panggilan Long a.k.a auntie Long..dan gelaran tu kekal sampai sekarang dalam keluarga...biarpun kadang2 orang pelik kenapa aku dipanggil auntie Long sedangkan aku ni anak ke 3...so what??

Setiap kali aku rindu insyallah aku pasti termimpi arwah bapa..bapa langsung x bercakap cuma tersenyum...memerhati ...akan anak dia yang paling keras hati..degil..."jahat" dan paling kuat membuli :(
sedangkan dalam mimpi pun boleh terdetik dalam hati perasaan gembira arwah masih ada ..huhuh...sedih nya...pa saya sayang bapa....

Luahan hati untuk bapa:

"pa walaupun bapa tidak dapat baca semua apa yang tersirat dalam hati saya, saya mau bapa tahu yang saya  sayang bapa..saya banyak buat salah dengan bapa..melawan bapa dalam diam..memberontak bila bapa marah..walaupun saya tau marah bapa kerana sayangkan kami semua..sebab bapa mau kami jadi anak yang berguna..marah bapa sebab mahu membentuk kami jadi manusia..

Pa..mungkin saya sukar untuk meluahkan rasa sayang saya sama bapa...sama mama dan sama siapa saja..tapi di lubuk hati saya hanya Allah saja yang tahu betapa saya sayang keluarga saya...mungkin cara saya meluahkan rasa sayang saya tidak sama dengan adik beradik yang lain kerana sifat keras saya...

Pa alangkah indahnya kalau bapa masih ada ...banyak perkara yang telah berlaku...yang baik ada yang buruk pun banyak..bapa selalu berikan kami nasihat bila ada benda yang x betul berlaku..teringat satu ketika dulu masa saya dengan si ina tidak bertegur berapa lama ...bila bapa perasan kami bermasam muka.bapa panggil dan damaikan kami...dan dari situ bapa tau yang saya ni tahan untuk tidak bertegur sapa...

Pa saya  masih ingat  dulu yang saya selalu main chess dengan bapa? bapa kan tau yang saya ni pantang menyerah kalah? lepas tu bapa tau saya wakil sekolah untuk pertandingan chess di smk pekan 1...bapa selalu bawa saya lawan chess...sudah tu bila saya kalah bapa kasi ketawa saya...sakitnya hati saya...bila saya sakit hati bapa bawa lagi lawan...pas tu saya lawan dengan berhati2 dan saya menang..samaada saya menang sebab bapa bagi chance itu saya x peduli yang saya tahu saya menang dan melompat2 gembira..pas tu saya ejek2 bapa kalah kan? ...masa tu bapa x puas hati , bapa bawa lawan balik...tapi terus saya tengok tv sebab takut kalah..berapa hari juga saya ejek bapa n bila bawa lawan saya tidak mau sampaila saya terbuka hati mau lawan balik...bila saya tau saya mau kalah terus saya hambur chess tu...huhuh indah kan kenangan tu...apapun thanks pa sebab sampai ke hari ni saya antara anak bapa yang gurl pandai chess dan menang naib johan d smk 1 dulu....

Pa saya masih ingat dulu ..masa tu bapa..mama..saya  adik beradik n pakcik anti nor sama si tati..kita pi tanam semai padi d tebasan..masa tu saya baru balik dari SAMTAJ...kecoh pasal Anuar Ibrahim vs pm Mahathir..dengan tuduhan Liwat n anuwar dipenjarakan...masa tu saya penyokong anuwar n kamu semua sebaliknya...saya kena hentam sorang-sorang saja tapi saya balas balik yang kami cakap..saya buat derk jak...malam tu bapa sakit ..hantar p hospital warded ..tekanan darah bapa tinggi...last2 bapa cakap sama mama bapa geram sama saya sebab x pandai mengalah..sampai macam tu sekali...mama nasihatkan saya lepas ni jangan lagi debat sama bapa pasal politik...lepas bapa keluar dari ward bapa cuba untuk lawan debat dengan saya tapi saya buat derk n senyum2 saja...mungkin bapa bosan kan pas tu bapa cakap sama mama yang bapa sunyi pula bila saya tidk mau balas hujah bapa..sedih bila saya ingat sobs sobs sobs...huarghhhh...pa saya rindu bapa......

Paling lucu sayang ingat masa saya darjah 5 atau 6..ada homework maths..bapa kan terer english sama maths..jadi awal pagi saya lupa siapkan homework..saya cakap sama bapa saya tidak faham...beia bapa kasi faham saya ..saya buat kerjarumah lain..terus bapa buang tu buku sebab saya tidak amik perhatian...tapi hampir siap bapa buat...aduii jajal betul saya kan pa...

bila malam saya takut jak sebab bapa suka cek buku sama suruh baca sifir...huhuh pasal itu la juga ada anak bapa yang dari petang lagi tulis sifir di tangan ..hampir tepadam sudah tu tulisan..pas tu x dapat hafal kena suruh injut kuikui...

Pa saya stop dulu sampai sini la...penat suda saya menulis ni...apa yang saya mau bapa tau saya sayang bapa....terima kasih pa...semoga roh bapa ditempatkan dalam golongan beriman....love u ....
kami sayang bapa selamanya..Al-fatihah..."





No comments:

Post a Comment